Let op: sinds 1 juli boetes voor oude bedrijfswagens in verschillende steden
Bezit jij een bedrijfswagen die al ouder is en rijd je hiermee regelmatig door grote(re) steden heen? Let dan op, want het zou zomaar kunnen zijn dat je binnenkort een boete op de mat krijgt als je door een grote stad rijdt met je oudere bedrijfswagen.
Wanneer kun je een boete ontvangen met een oudere bedrijfswagen?
Sinds het begin van dit jaar hebben diverse grote(re) steden een zero emissie zone ingesteld voor vrachtwagens, bakwagens, opleggers en bestelauto’s. Bezit je een bedrijfswagen met een emissieklasse die lager is dan vijf, dan is de kans groot dat je een boete krijgt. In sommige steden wordt gehandhaafd en in sommige steden wordt direct automatisch een boete uitgeschreven. De boete kan oplopen tot honderdtwintig euro voor een bestelwagen en tot wel driehonderdtien euro voor een vrachtwagen die niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet. Wil je je bus verkopen op korte termijn om dit te voorkomen? Doe dit dan eenvoudig online.
Emissieklasse vijf of hoger
Bezit je een bedrijfswagen met een emissieklasse vijf of hoger, dan kun je nog zeker tot en met 2027 de zero emissiezones in grotere steden betreden. Voor auto’s met emissieklasse zes geldt dat dit nog een jaar langer geldt. Er zijn enkele uitzonderingen mogelijk om ontheffing aan te vragen en alsnog met een oudere bedrijfswagen de zero emissiezone te mogen betreden. Deze uitzonderingen of voorwaarden kun je vinden op de website van het RDW. Weet je niet zeker binnen welke categorie jouw bedrijfswagen valt of welke emissieklasse jouw auto bezit? Vul dan je kenteken online in op de website van ‘doe het zero’ om er direct achter te komen welke steden je wel of niet in mag met jouw bedrijfswagen zonder het risico op een boete te lopen.
Waarom zero emissie zones invoeren?
Grote steden worden door de overheid gestimuleerd om de schadelijke uitstoot in steden te verlagen en dit kan deels bereikt worden door geen oudere bestelwagens en vrachtwagens meer toe te laten, die van nature een hogere schadelijke uitstoot hebben dan nieuwe voertuigen. Ook de luchtkwaliteit wordt hierdoor verbeterd, wat dikwijls een probleem kan vormen in onze grote steden. In de toekomst wil de overheid ondernemers en individuen steeds meer dwingen om na te denken over een duurzamere oplossing, zoals een auto op elektriciteit of waterstof. Door hier subsidies voor uit te geven, worden mensen gestimuleerd door de overheid om deze opties te verkennen voordat ze een nieuwe bedrijfswagen of ander voertuig aanschaffen.